Lantmännen

29 maj, 2026 | Nyhet

Lantmännen bjöd in Studentnätverket

Det är nog många som undrar hur det ser ut i Lantmännens kvarn, en stor byggnad mitt i Malmö alldeles intill universitetet. Igår fick Livsmedelsakademins Studentnätverk möjlighet att göra ett studiebesök och lära sig om alla steg som spannmålet passerar innan det slutkunden. Ofta är det Lantmännen som torkar och lagrar, men det har blivit allt vanligare att detta sker på lantbruket. Efter torkning kyls spannmålet ner till 14 grader för att kunna lagras. På resan mot mjöl och färdig produkt genomgår spannmålet också flera kontroller. Vi fick bland annat träffa Alexandra, som gör kollar kvalitet och provbakar varje dag. Alexandra var tidigare kock, men skolade om sig. Hon läste Livsmedelsteknik i Lund.

Lantmännen är en av landets högst värderade arbetsgivare och har fått många utmärkelser. Bland annat jobbar de med Traineeprogram, Summer Internship och Mentorprogram. De jobbar också med certifieringen Natur & Kultur, för ett hållbart jordbruk.

Stort tack till Lantmännen som tog emot studenterna och hade ordnat ett så innehållsrikt program, det var enormt värdefullt.

Ett av syftena med Studentnätverket är att företag inom livsmedelsbranschen och studenter ska lära känna varandra. Kontakta gärna pernilla.fagerlin@livsmedelsakademin.se om ni vill veta mer.

Studentnätverket är en aktivitet inom projektet SALT, som syftar till att öka kompetensförsörjningen inom livsmedelsnäringen.

 

0 kommentarer